4

10 tipp kimerültség ellen

Az ember elfáradhat munka közben, vagy akkor, amikor autót vezet, vagy például liszteszsákokat cipel. De ugyanígy kimerülhet egy döglesztő értekezleten, a bevásárlásban, vagy a gyerekek istápolásában. És persze van a jóféle fáradtság, egy nagyszerű napot, egy kiadós úszást vagy egy fergeteges romantikus estét követően.

Mivel annyiféle fáradtság létezik, pontosítsuk elsőként, mire is gondolok.
Arra a kimerültségre gondolok, amit akkor érzel, ha későn fekszel és korán kelsz, egész nap rohansz, vagy a gép előtt ülsz, közben a gyerekkel is foglalkozol, és mindig van valami, amit meg kell csinálni, és mindig van olyan is, amit meg KELLETT VOLNA csinálni, és közben még másokra is vársz néha, és magaddal már semmit sem tudsz foglalkozni. Fáradt vagy és túlterhelt, ezer dolgod van, mindenért te vagy a felelős.

Ha mindezek a jelek rajtad is jelentkeznek, vagy csak egy részük, de az nagyon, akkor szeretettel ajánlom figyelmedbe a most következő tíz tippet. Minél többet megfogadsz, annál komolyabb változás köszönt be az életedbe, ezért ne fogadj meg túl sokat. Jó az az állandóság, bánjunk csínján a személyiségfejlesztéssel, a változással pedig bínján, még akkor is, ha pozitív.

1. Nyugodj meg!

Ez most a lelkiállapotodra vonatkozik. Nem szeretném, hogy idegeskedj. Azzal nem sokra mész.
Remélem, erre a tippre nincs is szükséged, mert eleve nyugodt vagy.
Szükséged lehet viszont erre mégis, ha túl komolyan veszed a dolgaid. Hajlamosak vagyunk ugyanis másokat a középpontba helyezni. Ezen emberek egy része rendkívül jelentőségteljes személy, például az anyukánk vagy az apukánk, a gyerekünk, a kedvesünk, a nem kedves főnökünk vagy a szülői munkaközösség. Mindenhová tartozunk valamivel valakinek, és még a kutyát is le kell vinni közben. Kicsi az esélye annak, hogy kiváló eredménnyel teljesítjük a napot, számíthatunk kudarcra és elégedetlenségre, és azon sem csodálkozhatunk, ha valaki a szemünkre hány.
Jól van, mivel meghatározott helyzetekről beszélünk, tekintsük ezt ténynek. Minden nem megy egyszerre. Valami, amit beterveztünk, nem fog megvalósulni. Valaki úgyis beszól végül.
Nos, elsőként is felejtsd el a kudarcot. Az csak egy tapasztalat, s mint olyan, rendkívül értékes. Jegyezd fel, gondold át, alkalmazd. Örülj a "kudarcoknak", mert a fejlődésedet szolgálják.
Másodszor, ha már úgyis elégedetlenkednek páran, akkor engedtessék ez meg nekik, mert sokaknak lételeme az elégedetlenkedés. Ne akarjuk ezt elvenni tőlük.
Az már teljesen más kérdés, hogy rád hogyan hat a pampogásuk. A legjobb, ha külsőleg és belsőleg is jól kezeled a dolgot.

Példa:
Már megint fél háromra lett kész az ebéd?

Külsőleg: Örülök, hogy észrevetted, hogy ma korábban tudtam teríteni. Jó étvágyat, drágám.
Belsőleg: ​Fontosabb dolgom is volt ma az ebédkészítésnél. 

Ne izgasd magad, Nem éri meg. Légy nyugodt, minden rendben lesz. De legalábbis sokminden.

2. Légy pozitív!

Hagyd abba a panaszkodást. Ha valaki megkérdezi, mi újság, ne a kilógó beleid lengesd előtte, hanem a kedves mosolyod. Ha azt látják rajtad, hogy teljesen kivagy, a végén már magad sem fogod tudni, hogy ki vagy. A panaszkodás olyan, mint a zabálás. Állatira jól tud esni, de mindig felszedsz egy kis felesleges súlyt. Aztán egyre nehezebb lesz mozdulni. Rádtelepszik a saját sirámod.
Van a fejedben egy hang, amely néha beszél hozzád. Nem kell megijedni, ez normális. (De ne bízd el magad, nem biztos, hogy te is normális vagy.) Belső beszédnek hívják, és az emberi gondolkodás egyik formája.
Ki vagyok váncsi, hogy milyen az a belső hang a fejedben. Mit mond például, amikor leejted a mobilod? "A ***** életbe, mekkora egy csődtömeg vagyok!" vagy "Jaj, drágám, remélem, semmi bajod!".
A belső hang, amellyel nap közben el szoktál társalogni, lehet negatív, és összeszidhat, miközben pesszimista jóslatokkal árnyékolja be az életed - de lehet pozitív is. Kedves, vidám és optimista.
Na, ilyen legyen. Kell neked egy kedves, vidám és optimista belső hang.
És külső is.
És az egész hozzáállásod legyen pozitív.
Ha nem megy, akkor CSINÁLJ ÚGY, mintha menne, és menni fog.

3. Tegyél ellene!

Ez annyira egyszerű, hogy az már képtelenség. Valószínűleg ezért nem értik sokan.
Sanyarú sorsom megoldókulcsa a farzsebemben rejlik. Ha hónapok óta szenvedek, akkor csupán annyit kell tennem, hogy valamit másképpen csinálok, hogy megváltozzon az áldatlan állapot. S ha ettől még nem is kerülünk egyből áldott allapotba, javulni fog a helyzetünk.
Ezt persze csak akkor tudjuk működtetni, ha elfogadjuk azt a szintén képtelenül nyilvánvaló tényt, hogy A SAJÁT VISELKEDÉSÜNK HATÁROZZA MEG AZ ÉLETÜNK. Nem a párunk, nem a gyerekünk, nem a munkahelyünk, a képzettségünk, a végzettségünk vagy a nézettségünk számít, nem a politika, az adók meg az ország a fő okozók, sőt, szép nagy és globális vonalakban kijelenthetjük, hogy a világnak nem sok beleszólása lehet a lelki állapotunkba, ha urai vagyunk a helyzetnek, azáltal, hogy tudunk másképpen viselkedni.
Szóval ismerd fel, hogy dacára a körülményeknek ennek az egésznek te vagy az oka és a fenntartója is. S ha már így van, akkor az irányítója is. Ha mást akarsz, másképpen kell viselkedni.
Ha idáig eljutottál, és nem vagy elégedett a jelenlegi helyzeteddel, akkor tegyél ellene.

4. Légy hatékony!

Nem kell feltétlenül feladni a küzdelmet, ha van értelme. Nem elégedhetsz meg a jelenlegi teljesítményeddel. Ennél azért jobb vagy, ugye? Ki kell magadból hozni a maximumot.
Ez azt jelenti, hogy ideje abbahagyni a rinyálást, és az energiádat MÁSKÉPPEN felhasználni. Jobban.
Nem árt tisztában lenni azzal, hogy mi az, ami számít az életedben. Mondjuk mindened a gyereked. Épp ezért éjt nappallá téve húzod az igát. Egy csomó pénzt kell keresned, mert a gyerekedet csak úgy tudod felnevelni. Rengeteg melózól, és rendkívül hatékony vagy, mert dől a pénz.
Itt képzelj egy egy stoptáblát, és ne merj rajta áthajtani. Állj meg egy pillanatra, és (persze csak a példa kedvéért) gondolj arra, ha a gyereked a legfontosabb, akkor hol érdemes lemérni a hatékonyságod? Valószínűleg nem a pénztárcádon, hanem a gyerekeden. Így, ha egy csomó pénzt keresel, és mindent megadsz a gyerekednek, csak MAGADAT NEM, akkor megkérdőjelezhető, hogy normális vagy-e. Nem lehet, hogy hasznosabb volna kevesebb pénzzel több minőségi időt tölteni a gyerekeddel, és megmutatni neki, hogy nem a pénz a legfontosabb dolog a világon?

Ha tehát hatékony akarsz lenni, akkor fogd a gyereked, és
- beszélgess vele
- kirándulj vele
- játssz vele
- utazz vele
- tanulj vele
- maradj vele

Látod, ez egy példa volt. Ha rád nem vonatkozik, akkor más vonatkozik rád. Érted, hogy értem.

Ha például a pénz a legfontosabb, de sosem elég, akkor csináld másképpen. Kérj többet a munkádért. Dolgozz kevesebbet drágábban. Ehhez persze nem árt, ha képzed magadat, hogy értékes legyen a munkád, de nem baj, mert úgyis erről szól a következő tipp.

5. Tanulj!

Talán nehéz összehozni a fáradtságot a tanulással. Az előző példa azért már valamelyest rávilágított. Túlhajszolt életmód ellen nagyszerű védekezés a tanulás. Ha egyfolytában dolgozol, akkor legyél benne nagyon jó, különleges. Tanulj, képezd magad, hogy a szolgáltatás, amit nyújtasz, legyen minőségi. Ha így teszel, hamarosan többet fognak neked fizetni, vagy kevesebbet kell dolgoznod, esetleg teljesen más munkát kell végezned, ami kellemesebb, jobb, kifizetődőbb.
Hogy mit tanulj, az attól függ, mi okozza a kimerültségedet. Ha számítógépen dolgozol, nem árt járatossá tenned magad az új programok között. Akár az applikációkban is elmerülhetsz.
Ha zenész vagy, tanulj meg újabb és újabb fogásokat a hangszereden. Ha szakács vagy, akkor is a fogásokban rejlik a fejlődés kulcsa - különleges fogásokat kell készítened. Ha birkozó vagy, ha horgász, ha masszőr - mindenképp a fogásokra kell koncentrálnod.
Fogások helyett azonban inkább az elengedést kellene gyakorolnom, így térjünk át a következő tippre.

6. Vállalj kevesebbet!

Ez milyen egyszerű! Vágja a hátizsák szíja a válladat? Pakold ki a felét! Biztos, hogy mindenre szükséged van, amit magaddal cipelsz? Láttad már mindnek a hasznát? Megéri?
Ez persze nem olyan egyszerű. Az ember nem szeretne megszabadulni a gyerekétől. Nem is volna helyes. Más dolgokra gondolok.
Jellemzően túlvállaljuk magunkat. Ennek persze megvan a logikus magyarázata. Túl magasra tettük a lécet, mert szeretnénk, ha minden a legnagyobb rendben volna. Mindenki legyen elégedett. Meg tudjuk csinálni.
Aztán kiderül, hogy jaj. Még ha bírjuk is, teljesen kidöglünk közben. Hogy a kidöglést ne kövesse megdöglés, lazítanunk kell valahol, de ilyenkor aztán cső nélkül és csőstül is jönnek a gondok. Ha nem vagyunk résen, akkor elkésünk, hibázunk, vagy jön a gondnok.
Ahogyan elvállaltál egy csomó mindent, úgy meg is tudsz ezektől szabadulni. A legtöbb dologtól. Ezt hívjuk úgy, hogy elengedés. Az elengedés szép. Gyakorold!

7. Teljesíts kevesebbet!

Ez majdnem ugyanaz, mint az előző tipp. De csak majdnem. Vannak ugyanis dolgok, amelyeket felvállaltunk, de nem lehet tőlük megszabadulni csak úgy ukmukfuk. (Tudod, a gyereked.)
Vannak másféle dolgok is, amelyeket tulajdonképpen fel sem vállaltunk soha, mégis, valahogy rajtunk maradt, ránk sózták.
Nos, ebben az esetben könnyebb dolgod van. Csupán kevesebbet kell teljesíteni. Mint a szülői munkaközösség elnöke, nem teheted meg, hogy kimaradsz a szülői értekezletről. Mint szülő, azonban nyugodtan megteheted.
Ha este csak hideg vacsorát kap a család, az okozhat némi zúgolódást, de téged ez hagyjon hidegen.
Ha ebben a hónapban 20 %-kal kevesebb a bevételed, oda se neki. Mindennek megvan az ára, a nyugalmadnak is. Vegyél magadnak elég nyugalmat, és mindjárt jobban érzed magad a bőrödben.
Mi a legrosszabb, ami történhet? Ez egy hasznos kérdés. Ne vedd túl komolyan a helyzetet, mert akkor komolyra fordul.

8. Varrd más nyakába!

S ha már nem nem veszed olyan komolyan, amit mások próbáltak meg a nyakadba varrni, itt az ideje, hogy te is megszabadulj némi feladattól valaki más rovására.
Ezek a rovások nem feltétlenül okoznak nehézséget vagy fáradságot a célszemélynek, adott esetben még örülhet is neki. Te azonban fellélegezhetsz, mert nagy súlytól szabadulhatsz meg így.
Képzeld el, hogy délután majd megszakadsz, hogy mit találj ki, hogy a gyereked ne a számítógép előtt üljön egyfolytában. Közben a kutyát is el kell vinned sétálni, mert más nem viszi el.
Ebben a helyzetben nagyszerű ötlet lehet, ha magaddal viszed a gyereked a kutyasétáltatásra. De nem elég nagyszerű ötlet, mert sokkal jobb, ha a gyerekedre bízod, hogy vigye le a kutyát, s te addig iszol egy tejszínhabos kávét fahéjjal meghintve.
Gondold csak át a feladataidat, és vedd észre, hogy azok nem is mind a te feladataid. Egyszerűen csak hozzád kerültek rejtélyes és nyilvánvaló módokon. Ha pedig már nálad vannak, akkor szépen át is adhatod azokat másoknak. Mit is fogsz adni, és kinek?
Ne nézz így rám. Felejts el, nem vállalom.

9. Légy sikeres!

Ez majdnem olyan, mint a hatékony, de még annál is okosabb.
Túlhajtod magad valamiért, de egy helyben toporogsz közben? Ennek semmi értelme. Ha már beleadsz apait-anyait, akkor legalább csináld okosan. Ha a célod, hogy egészséges legyél, akkor legyél tényleg az. Sőt, egyél is azt, egyél egészséges ételeket, és mozogj, sportolj, csináld, és figyeld meg, hogy mindezektől a tevékenységektől TÉNYLEG egészségesebb leszel. Tele leszel energiával és jól fogsz kinézni. Sikeres leszel.
Ha a pénzre hajtasz, akkor légy profi, dolgozz keményen, de ügyesen, és csinálj egy nagy csomó pénzt. Mindjárt nem leszel olyan fáradt.
Nem lehetsz csak úgy sikeres, de az előző tippekben azért már találsz némi alapot. A tanulást kiemelném. Mindegy, mi a célod, bőven van mit hozzátanulnod.
Gondold át, mi volna az első képesség, amit érdemes volna megszerezned, hogy sikeres legyél abban, amit csinálsz!
Mi az, amit már ma megtehetnél ezért?

10. Aludj!

Fogadjunk, erre nem is gondoltál. Márpedig mi a legjobb fáradtság ellen, ha nem az alvás?
Szeretsz alduni? Én imádok.
Ha már az alvás gondolata is megriaszt, akkor ez biztos jele annak, hogy aludnod kell.
Ha kimerültél, akkor fel kell töltődnöd.
Az alvás különleges tevékenység, mert amíg alszol, addig semmivel sem foglalkozol, ami egyébként folyton ott kering a fejedben.
Az alvás kiemel téged a valóságból.
Amikor éjjel kettőkör próbálsz hatékonykodni, de a szemed lecsukódik, és képtelen vagy haladni, akkor feküdj le. Nyomd ki a gépet, rakd le a csavarhúzót, a fakanalat, a vasalót, vagy ami épp a kezedben van. Bújj az ágyba, és aludj.
Hogy mi lesz addig a rengeteg teendővel?
Semmi. Lefekszenek a teendők is egy kicsit. Megvárnak, nem szaladnak el.

Szép álmokat!

  • Tibi
  • 2017. október 10
Tibi
 

Click Here to Leave a Comment Below 4 comments
Gabi - 2017. október 18

Ez szuper írás volt! Jót derültem, tanultam. El is mentem napi imának! :-)

Reply
Tibi - 2017. október 13

Köszönöm! :D

Reply
Csilla - 2017. október 13

…ismét egy “antifárasztó” betűvetés;)!!!

Reply
Gergely - 2017. október 10

Ez tetszett, Tibi!

Reply

Leave a Reply: