Ericksoni Hipnózis, hipnotikus nyelvi minták, varázsigék

Nos, gyakorló apuka vagyok, és többször megkaptam már, hogy a gyerekek teljesen a fejemre nőttek. Nem baj, szerintem jól állnak nekem. Különben pedig úgy érzem, hogy képes vagyok sok mindent elérni náluk, és az esetek többségében érvényesíteni atyai szavam (aminek nem feltétlenül van mindig értelme, de legalább jól szórakozunk közben).

Hányattatásaim során azonban felfedeztem néhány "varázsigét", amelyet a porontyaim fejére olvasok, s láss csodát, azok örömmel teljesítik követeléseimet. Jó, nem mindig jön be mindegyik varázslat, aminek az az oka, hogy ezek a szemtelen lurkók gyakorta megátalkodnak - de ez nem igazán zavar. Vagy jól szórakozom, mert élvezem, hogy igenis én vagyok az irányító, vagy olyan szinten felém kerekednek, hogy besírok a röhögéstől.

A most következő hipnotikus nyelvi mintákat és körmönfont fonémákat üde csokorba szedve nyújtom most át neked. Képzelj mellé egy kis zöldet, s ha szeretnéd, némi celofánt. És hogy adjak egy kis plusz feladatot, gondolkozz el ezeken a kommunikációs leleményeken: Vajon hogyan tudnád átalakítani őket, hogy a felnőttekre is hatással legyenek? (Megsúgom: lehetséges! Sőt: nagyon is működnek. Csak okosan kell csinálni.)

Az eredeti cél nem kevesebb: Sikeres kommunikáció, a gyermek befolyásolása.

Használat:
A varázsigékkel helyettesítsd az általánosan elterjedt nyelvi elemeket, mint például:

  • Hányszor mondjam még...
  • Nem vagy képes végre felfogni, hogy...
  • Ha most azonnal nem csinálod meg...
  • Akarsz egy büdös nagy pofont...
  • A télapó majd nem hoz semmit...
  • Elvisz a zsákos ember...
  • Ma este nincs tévé... (mondjuk ez hasznos)

Fontos megjegyzés:
A szavak tartalmán túl legalább ugyanakkora hatást érhetsz el a testbeszéddel, hangsúllyal, gesztusokkal. Artikulátlan ordítás helyett javasolt a kedves, pajkos, vicces hangnem.

Nos, akkor következzen a...

10 varázsige, aminek a gyereked nem tud ellenállni.

1. Ne csináld!

A "ne csináld" egyrészt pofonegyszerű technika, amit szerintem minden szülő ösztönösen alkalmaz. A nagyszerűségét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy minden idők legnagyobb hipnoterapeutája, Milton Erickson is alkalmazta. ("Most arra kérlek, hogy nem menj túl gyorsan transzba".)

Alkalmazása:

- Kisfiam, fel ne vedd a cipődet!

- Meg ne idd a macikávéd!

- Ne merészelj kezet mosni!

2. Macskanyelv

Na, ez még egyszerűbb. Le sem írnám, ha nem volna ultra hatékony. A gyerekek piszkosul számítóak, és rendkívül céltudatosak. A cél pedig szentesíti az eszközt.

Alkalmazása:

- Van még két macskanyelv a szekrényben, ha megeszed az összes tésztát, odaadom.
- Ha leszállsz a lábamról, adok egy húszast.
- Pakold el a dominót, és leveszem a kirakót!

3. Toljál föl!

Nos, ez az "Anna, Peti, Gergő" c. könyvekből merített zseniális technika. Amikor a gyerek valamire megkér, te kérjél tőle valami hasonlót. Ilyenkor nem bír ellenállni a szerepcserének, és boldogan teljesíti a kívánságodat. Annyira hatékony ez a technika, hogy legközelebb ő fogja javasolni.

Alkalmazása:

- Apa, emelj föl!
- Nem bírlak, nehéz vagy. Gyere fel a lábadon a lépcsőn.
- De fáradt vagyok. Emelj föl!
- Én is fáradt vagyok, emelj föl te!
- Nem bírlak.
- Akkor toljál föl!
- Jó.

Vagy:
- Meséljél!
- Már egy csomót meséltem. Most te jössz. Mesélj te.
- Jó! Mit meséljek?

4. Nem bírod!

Ezek az apró emberek nem bírják elviselni, ha megkérdőjelezzük képességeiket. Azonnal be akarják bizonyítani, hogy igenis, meg tudják csinálni azt az akármit is, amit mondtunk. Természetesen a válaszreakciónknak összhangban kell lennie az akcióval: elképedés, csodálkozás, pofára esés.

Alkalmazása:

- Úgysem bírod összeszedni a párnákat! [...] Micsoda?! Hát, ezt nem hiszem el! Most komolyan, a pofám leszakad, hogy ez a gyerek milyen ügyes!
- Apa, olyat nem mondunk, hogy pofa!
(bocs, ez jogos)

5. Hogy csináltad?

A gyerek rendkívül gyorsan tanul, de nagyon szívesen tanít is. És köztünk szólva van ám mit tanulni egy gyerektől. Ezt a mintát remekül lehet kötni az előzőhöz. Ha ügyesen csinálod, akkor a tanítás mindkét oldalról megvalósulhat.

Alkalmazása:

- Mutasd már meg nekem, hogy mostad meg a múltkor a fogadat, mert én elfelejtettem, hogy kell. Így? (fordítva teszem a szájamba a fogkefét.)
- Nem, hanem így!
- És, hogy kell dörzsölni?
- Hát így!
- Ja, csak így? Erősebben nem tudod?
- De igen!

6. Melyiket választod?

Ez adja magát, és felnőttek is használják, a marketing eszköztárából sem hiányzik. Csupán annyit kell tennünk, hogy két különféle választási lehetőséget kínálunk föl, miközben gonoszul előfeltevésként tálaljuk magát a választás tényét. Vagyis nem az a kérdés, hogy választasz-e, csupán az, hogy mit.

Alkalmazása:

- A harisnyát vagy a pólót vegyük fel először?

- Az ágynál vagy az asztalnál vágjuk le a körmöd?

- Melyik samponnal mossuk meg a hajadat?

7. A macika hadművelet

Ha nem bírod rávenni a gyereked valamire, csomagold be azt a valamit egy teljesen más dologba, amely végül is pont oda vezet, ahova akarod. Ez valójában figyelemelterelés, és ügyesnek kell lenned, de megfelelő módon és kellő érzékkel előadva tökéletesen működik.

Alkalmazása:

- Gyere fürdeni.
- Nem megyek.
- Jó, akkor hagyjuk. De ez a macika szörnyen piszkos. Én megfürdetem.
- Mehetek én is?
- Nem kell, én is meg tudom fürdetni.
- De hadd menjek!
- Inkább ne, lehet, be kell hozzá szállni. Majd én beszállok.
- De én akarok.
- Jaj, ne már...

8. Időutazás

Ez már metaforikus kommunikáció, összekötve egy kis (sok) figyelemeltereléssel. A történetek a legfelnőttebb fölnőttet is elvarázsolják, a gyereket meg még jobban, ez mindig, mindig nagyon jól működik. Emlékszem rá, amikor rimánkodtam anyukámnak, meséljen, mi történt, amikor kicsi volt.

S ha már benne vagy a sztoriban, a gyerek kezes báránykává válik.

Alkalmazása:

- Emelj föl!
- Jaj, ne már. Aludjunk!
- De emelj föl!
- Tudod, mit csináltam, amikor kicsit voltam?
- Mit?
- Ordítottam minden este. Az éjszaka közepén felálltam a kiságyban, és ordítottam.
- Miért?
- Hogy emeljenek föl.
- És felemeltek?
- Anyukám föl. De egyszer nagymamámnál aludtam, és amikor elkezdtem ordítani, a nagymamám rám szólt, és azt mondta: "Tibike, itt nem lehet ordítani! Tessék lefeküdni aludni!" És akkor lefeküdtem.
- És mit csináltál?
- Betakaróztam.
- Hogy?
- Hát így...

9. A nagy titok

A titoknak én sem tudok ellenállni. A titok, mint kommunikációs összetevő megint csak Ericksonra utal, aki a művészien homályos közlések mestere volt. Nem mondott konkrét dolgot, csak utalt valamire, és így hallgató tudata töltötte ki a hiányzó információt.A titok persze ennél több. A titok egy ígéret, és egyben kihívás. Meg kell tudni, mi az, és meg kell szerezni.

Alkalmazása:

- Én kézzel akarom megenni a főzeléket.
- Azt nem lehet. Egyed kanállal.
- De én nem szeretem ezt a kanalat.
- Akkor vegyél egy másikat. Ott van a köcsögben
- Apa, nem szabad azt mondani, hogy köcsög.
(Jaj, ez egy külön sztori, majd elmondom egyszer a köcsög-sztorit.)
- Amikor kanállal ettem meg a főzeléket, mindig kaptam valamit anyukámtól.
- Mit?
- Valamit.
- Én is kapok?
- Te is.
- De mi az?
- Titok?
- De micsoda?
- Meglepetés. Kapjál be egy kanállal
- Jó. De mi az?
- Valami.
- Honnan van?
- Vettem a boltban.
- Valami kicsike?
- Igen, de kapjál be még egy kanállal.

10. A küldetés

A küldetés, kérlek szépen, az a dolog, ami nagyobb gyerekeknél is egy csodálatosan működő motivációs eszköz. Még nagyobb gyerekeknél, egészen nagy gyerekeknél, 20-30-40 éveseknél, meg még nagyobbaknál is - nos, zseniálisan hatékony. A küldetés a játékosítás magasiskolája. Kihívás. Teljesíteni kell, mert jutalommal jár. Izgalmas dolog, próbára tesz. Ráadásul a jutalom lehet egy újabb küldetés. Egy nehezebb. Vajon meddig jutsz el?

Alkalmazása:

- Fogadjunk, hogy nem tudjátok összepakolni a nappalit tíz perc alatt!
- De igen!
- Hadd lássam!
[...]
- Mennyi volt?
- Nyolc és fél! Ezt nem hiszem el! Na jó, de fogadjunk, hogy nem tudjátok kipakolni a mosogatógépet úgy, hogy csak az egyik kezeteket használhatjátok!
- De igen.
[...]
-Mondjál még!
- Na jó, de már csak egyet...


Biztosan észrevetted, hogy a varázsigék akkor igazán hatékonyak, ha egymásba szövöd őket. Figyelni kell arra, hogy minden gyerek más és más. Szem előtt kell tartani, ha többen vannak. Szóval azt lehet mondani, hogy igencsak ügyesen kell őket alkalmazni.

Emlékszel, mit mondtam az elején?
Hogy ezek felnőttekre is hatnak.

Vajon tudnád ezt valahogy alkalmazni? Mi volna, ha ezen a héten kipróbálnál egyet-kettőt?

Tudod mit?
Fogadjunk, hogy nem bírsz kipróbálni ezen a héten legalább hármat!
Na, mibe fogadjunk???

About the author 

Tibi

A Mindennapi NLP alapítója, szerző, tréner, írásmániás, családapa. Ha meg akarod ismerni, olvasd el az írásait, kövesd a Twitteren: https://twitter.com/tibiszucs

  • Ez nagyon jóó! A macifürdetősnél már sírva röhögtem! 🤣Elküldöm a barátnőmnek és az öcséméknek. Magamnak meg kifotózgatom, mert hátha kelleni fog…

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >