január 7

19 hozzászólás

Három fontos életterület, ahol fejlődnöd kell 2021-ben

január 7, 2021


Kicsit merész ennek a bejegyzésnek a címe, mert hogy merem én azt mondani, hogy "kell". De meg tudom magyarázni!

Három valóban fontos életterületet fogok felhozni, amelyek véleményem szerint mindannyiunk életét alapvetően meghatározzák. Elképzelhető, hogy te ezen életterületek egyikén (másikán) kiemelkedően sikeres vagy. Ha azonban így van, akkor igenis tisztában vagy azzal, hogy a fejlődés nem állhat meg, ezért pontosan tudod, hogy továbbra is javítanod kell ezeken a területeken.

Abban pedig határozottan nem hiszek, hogy bármelyik életterületet ki lehet maxolni (ahogy mondani szokás.)

Nekem is fejlődnöm kell ezekben mind, és hitem szerint neked is. Ezzel az írással pedig az a célom, hogy egy kicsit a felszínre hozzam azt, ami talán már régóta motoszkál a fejedben, hogy változtatni KÉNE, és ezt a kénét alakítom át drasztikusan kellé, és persze hogy te mit kezdesz ezzel, abba már nem szólok bele. Ha már csak néhány pozitív gondolat megszületik fejedben (úgy magától, császármetszés nélkül), akkor már elértem a célomat.

Ahogy az majd kiderül, nem feltétlenül akarok tippeket adni a megoldás felé, inkább csak tudatosítani szeretném benned, hogy ideje változtatni dolgokon. Abban hiszek, hogy te pontosan tudod, mit kell tenned.

Nézzük hát ezt a három fontos területet.

Testi egészség

Rögtön ilyen furán kezdem, mert sokkal átfogóbb lenne csak simán egészséget írni, de nem akarok átfogó lenni, inkább konkrét, még akkor is, ha a test és a lélek egy egységet képez, ép testben ép lélek, és hasonlók, de jobban szeretem, ha kiemelünk egy dolgot, és most konkrétan a testi egészségedet szeretném kiemelni (bátorkodom ezt megtenni szíves engedelmeddel).

Az egészség alatt pedig nem kifejezetten azt értem, hogy köhögsz-e, tüsszögsz-e, vagy sajog-e a derekad, hanem azt, hogy hogy érzed magad a bőrödben. A fizikai valódra gondolok, a kezedre, lábadra, csontjaidra, vagyis úgy, ahogy vagy, szőröstül-bőröstül rád.

Nyilvánvalóan a fizikai állapotodnak vannak fokozatai, mert lehetsz nagyon beteg, vagy kicsattanóan egészséges, erős és teherbíró, ultrafitt, meg minden.

Értékelheted is, hogy milyen a testi egészséged, mennyire vagy vele elégedett, de ne ragadjunk itt le, hanem nézzünk szembe a tényekkel, hogy ha (és amennyiben) szeretnél 2021-ben fejlődni ezen a területen, akkor valamit tenned kell.

Azért gondolkodom 2021-ben, mert legtöbbször a változás hosszabb távon mutatkozik meg, ezért ez az időtáv tűnik praktikusnak, másrészt nem akarlak agyonstresszelni, hogy jaj, jaj, gyorsan kell valamit csinálni. Előtted az egész év. Nem gyorsan kell cselekedni, hanem MOST. Szépen, nyugodtan, komótosan, még ma.

Hogy MICSODÁT kell tenned, azt vélhetően egészen pontosan tudod. Kiindulhatsz a problémából.

  • Ha például fáj a hátad, mert egész nap a számítógép előtt ülsz, akkor csökkentened kell az üléseidet, és növelni a menéseidet.
  • Ha minden reggel köhögőrohamokat kapsz, mielőtt rágyújtanál az első cigarettára, vélhetően a cigarettát a szád helyett a kukába kell tenned.
  • Ha nem megy rád a kedvenc nacid, pedig tavaly még jó volt, akkor nem a nadrágból kell nagyobbat venni, hanem a fenekedből kisebbet - illetve boltban még nem kapható fenék (maximum csirkefarhát, amivel úgysem mész semmire), tehát célravezetőbb az étkezési szokásaidat megreformálni.
  • Két kérdés

    Ez a két egyszerű kérdés a helyére teszi a dolgokat, mert a példák csak példák, de most rólad van szó:

    1. Mennyire vagy elégedett a testi egészségeddel, illetve a fizikai valóddal?
    2. Mit fogsz változtatni 2021-ben, hogy elégedettebb legyél, mint most?

    Nyugodtan szőheted a nagyszerű terveket, én pedig máris áttérek a második fontos témára.

    Lelki egészség

    Hát, ezt mégsem hagyhatjuk ki, és bár kézen fogva jár ez az előző témával, néha mégis összekapnak, elengedik egymás kezét, és külön utakra tévednek.

    Épp ezért is foglalkozunk külön a lelkeddel.

    Neked hogy van a lelked, lelkem? Nyugodt vagy, kiegyensúlyozott? Kitölti a belsődet a béke? Szereted a mindennapokat? Nyugodt szívvel hajtod álomra a fejed, és reggel vidáman ébredsz?

    Remélem, igen. (De ez még nem jelent felmentést.)

    Sajnos azonban manapság sokunkat félelemben tartanak a külvilág eseményei. Aggódva figyeljük, hogy mi van, s talán még jobban aggódunk azért, hogy mi lesz. Ezen külsőségek mellett pedig sokszor már eltörpülnek a saját gondjaink, lelki problémáink, a személyes életünkben fennálló gondok. Annyira eltörpülnek bennünk ezek, hogy észre sem vesszük, ahogy mi is együtt törpülünk velük, olyannyira, hogy ne csodálkozzunk, ha egy reggel félve a tükörbe nézünk, s Glóin fia Gimli néz vissza ránk, vagy a Kuka, Szundi, s ha van egy kis humorérzékünk, talán a Vidor.

    Ha elhanyagoljuk a lelkünket, valóban kicsinek érezzük magunkat, a problémáinkat pedig nagynak.

    Ha azonban elkezdesz foglalkozni magaddal, akkor sokkal gyorsabban kitörhetsz a negatív mintákból, mint ahogy azt gondolnád.

    Először is el kell engedned a félelmeidet. Ezt nem is olyan nehéz megtenni. Nagy előrelépés, ha lekapcsolódsz a rémhírekről, a negatív csatornákról, s ami egy kicsit nehezebb, a negatív emberekről.

    Ha a lelki problémák oka nem ismeretlen, akkor legjobb azokat megszüntetni. Ha stresszes a munkád, cseréld le másikra. Ha a betegséged aggaszt, koncentrálj a gyógyulásodra. Ha túl sok a teher, rakj le néhányat.

    Nem nehéz megtalálni azokat a tevékenységeket sem, amelyek kifejezetten jót tesznek a lelkednek. Hogy csak párat említsek, ilyen az írás, az olvasás, a relaxáció, de a kerti munka, séta, kirándulás is ezek közé tartozik.

    Két kérdés

    1. Hogy van a lelked? Elégedett vagy a lelkiállapotoddal?
    2. Mit fogsz tenni ebben az évben, hogy javíts a lelki egészségeden?

    Beszéltünk a testedről, lelkedről, beszéljünk az eszedről is.

    Mentális egészség

    Elég hülye ez a kifejezés, de nem találtam jobbat, ezért szeretném egy kicsit körül (belül) írni, mire is gondolok.

    A mentális egészség alatt azt értem, hogy az eszedet, az elmédet képes vagy úgy használni, hogy az logikus döntésekhez vezessen téged, vagyis úgy tudd irányítani az életed, hogy a saját malmodra hajtsd a vizet. Azt is értem ez alatt, hogy képes vagy lépést tartani a világ változásaival, hogy ezáltal csatlakozhass a számodra kedvező áramlatokhoz, és elkerüld azokat, amelyek csak rontanának az életminőségeden.

    A mentális egészséged ebben a világban erőteljesen veszélyeztetett. Propaganda szintjén tömik a fejünket hülyeségekkel, gigantikus méreteket öltött a médiából áradó tömegpszichózis, s a félelem egyik legerőteljesebb oka nem más, mint a félelemkeltés.

    Ha a butulás helyett a mentális fejlődés útját választod, akkor tudnod kell, hogy merre mész, de azt is, hogy merre NEM.

    Talán nem a Facebook-on kellene pallérozni az elméd, lekattanhatnál a híradóról, és a buszon sem a telefonodat kellene simogatnod. Általában véve hasznos lehet elgondolkodnod azon, hogy nap közben milyen dolgok felé fordítod a figyelmed.

    S hogy hogyan fejlesztheted elmebeli képességeidet? Szerintem magad is kitalálod. Kiemelném az olvasást, különösen a KÖNYVEK olvasását. Tudom, hogy nagyon sokan szeretnek és szoktak is olvasni, de azt is tudom, hogy sokan nem. Van, aki egyszerűen képtelen a kezébe venni egy könyvet. És olyan is van, aki szeret olvasni, csak nem szokott, mert "nincs rá ideje". A "nincs rá időm" az univerzális kifogás, a mindent elsöprő alibi, az örök felmentés minden jó alól.

    És természetesen a tanulás, mindenféle tanulás idetartozik, talán csak az nem, amit az iskolában neveznek tanulásnak. Tudom, vannak nagyon jó iskolák, de te is tudod, hogy vannak rosszak is. Na, én a rosszakra gondoltam, amikor azt mondtam, nem nevezném tanulásnak, ami ott folyik.

    Két kérdés

    1. Milyennek ítéled meg a saját mentális egészségedet? Jól használod a fejed?
    2. Hogyan fogod ezen a területen fejleszteni magad 2021-ben?

    Nos, tudnék még három másik nagyon fontos életterületet felhozni, amelyek mindenképpen fejlesztenünk kell ebben az évben. Szerintem majd egy másik blogbejegyzésben teszem ezt meg.

    Amire kíváncsi vagyok

    A három közül, amiről most írtam, neked melyik a legnagyobb kihívás?

    Örömmel olvasom a gondolataidat a hozzászólások között.

    Tibi

    A szerzőről

    A Mindennapi NLP alapítója, szerző, tréner, írásmániás, családapa. Ha meg akarod ismerni, olvasd el az írásait, kövesd a Twitteren!

    Ez is érdekelhet:

  • Kedves Tibi! Számomra egyértelműen a lelki egészség az, amiért a legtöbbet kell tenni, és a legnehezebb is. A fizikai betegségeknek is lelki háttere van, szerintem minden mindennel összefügg. De minden apró cselekvés nagyon fontos, szóval: Let’s do it 🙂

    • Minden mindennel összefügg, ez nagyon igaz, Edit!
      Mint ahogyan a cselekvés fontossága is az 🙂

  • Tibi Kedves ! Kívánom nektek is a legjobbakat erre az évre!
    Kis ikreid B-B is a fejedre nőnek , nagy lányok már .
    Rólam ,velem ? MÍG EGÉSZSÉG VAN ,MINDEN VAN – Kívűl-belül !

    • Köszönöm, Éva!
      Az egészség a legfontosabb 🙂

      B és B már hétévesek, iskolába járnak 🙂

  • Szia Tibi , nekem az első lesz a legnagyobb kihívás… A háfájás az megvan. De jógázom , és mivel drasztikus a gerincferdülésem , jóganyelvül nyuszipózban tanulok. Ezzel tehermentesítem és van gerincmerevítőm , amit maxolva 5 órát hordhatok naponta. Nem hordom…csak bevásáráskor , vagy amikor már kipurcantam a házimunkában , de még van mit tennem…Cigi… pár szálat elszívok naponta…de még nem érett meg az elhatározás , szerintem nem is fog , hogy letegyem…a harmadik… nos hát az szememet nem gyönyörködteti… le kellene fogynom 10 kilót…. 160 cm vagyok és 38-as méretet hordok , de nem tetszik a tükörben látott önmagam.De a 42 kilós ömgam sem…Akkor inkább legyek 100 kg….Ezzel az énemmel lesz még konfliktsom….

    • Köszönöm, Zsuzsi, hogy megosztottad. A fizikai valónk formálása bizonyos szempontból a legnehezebb. Ezek szerint van tennivalód, de ahogy ismerlek, nem féltelek.

      • Köszi , félteni én sem féltem magam 🙂 . A tükröt pedig már megszoktam. Inkább a mostani kép nézzen vissza rám , mint a korábbi ,anorexiás kinézetű ,beteg énem.

  • Szia, Tibi! Megfogott, amit a “kéne” és a “kell” fogalmakkal kapcsolatban írtál. Pár éve próbálkozom a kettő különválasztásával, és a “kell” felé irányításával – egyre nagyobb sikerrel. És amikor a “kell” “megtörtént”-té válik, megveregetem a vállamat. (A hátamat is megveregetném, csak néha nem érem el!) A testi egészségemmel elég tűrhetően állok, csak hiányzanak az eddigi rendszeres tornák és jógaórák, viszont kialakítottam magamnak egy “kötelező reggeli gyakorlatsort”, amit MINDEN REGGEL végigcsinálok. Ahhoz képest, hogy korábban reggel a megmoccanás is nehezemre esett, ez szép teljesítmény tőlem. A lelki egészség – no, azon KELL még dolgoznom, de ugyancsak jó úton haladok (szerintem). A mentális ügy pedig úgy működik nálam, hogy amikor csak lehet (és merek), tömegközlekedem, mégpedig minél hosszabb útvonalat választva, és mindig van nálam egy(-két) könyv, amiket bőszen olvasok. Ami azt illeti, csak utazás közben tudok olvasni, otthon állatseregletem más irányba tereli a cselekvést. Egyebekben meg várom a 15-ét!

    • Szia Éva! Úgy látom, te sem tétlenkedsz!
      Nekem az úszás hiányzik, és azt sehogy sem tudtam megoldani itthon. 😄
      Az utazás közbeni olvasás jó dolog, bár én sokszor vezetek, ezért podcast-eket hallgatok.
      Köszönöm, hogy megosztottad!

  • Hát, koromhoz képest – mondom én is a kéményseprővel 🙂 – jobban is állhatnék! Az az igazság, hogy mindhárom téren van tennivalóm: a szélsőkben a leépülést elkerülendő, a középsőben pedig az “örökifjúság” hátrányait kiküszöbölendő 😀 . Igyekszem minél gyakrabban (a rendszerességet súrolva 🙂 ) elvégezni a nyiroktorna és “krokodil torna” gyakorlataimat, azon kívül van egy remek internetes játékom, a Lumosity – ez figyelem, memória, rugalmasság, és probléma-megoldás (no meg gyorsaság…) terén segít fejlődni vagy legalábbis szinten maradni. A lelkiekben kis létszámú családom és baráti köröm a gyakorló terepem -, főleg türelemben fejlesztjük egymást 😀 .

    • Ibolya, szerintem a leépülés veszélye nem fenyeget téged 😊
      Sőt, úgy látom, hogy nem csak tennivalód van mindhárom területen, hanem teszel is ezekért rendszeresen. Gratulálok!

  • Kedves Tibi,- ami jó érzéssel tölt el, hogy a tanultakat alkalmazom a gyakorlatban. A szótáramból töröltem a töltelék szavakat, /tulajdonképpen, ugye, stb./ a személyiség bírálatát /lusta, felelőtlen, stb./ Helyette csak az adott viselkedésre reagálok, megjegyzem, hogy megígérted, és kérem, hogy legközelebb tartsd be, mert ez nekem fontos. Töröltem a probléma, nehézség, stb. szavakat, mert ezek lehúznak. Helyette megoldandó feladatként tekintek az adott helyzetre. Ez feltölt energiával, és kreatívvá tesz, mert több megoldást tár fel. Ellenőrzöm a gondolataimat, a szavakat, mert minden energia, és rezgés körülöttünk. ” Mindig arra gondolok, és arról beszélek, amit szeretnék, annak adok energiát, és azt vonzom be.”
    Nem nézek TV-t, előadásokat hallgatok, olvasok. Érzékeny vagyok a feszültségekre, az erős hangokra, a negatív energiákra. Ha erre tudsz jó módszert, kérlek oszd meg velem. Üdv: Anikó

    • Szia Anikó!

      De jó, hogy felismerted a szavak erejét 🙂 Erre nem mindenki figyel oda, pedig nagyon fontos.

      Jó módszert arra, amit írsz… Hogy érzékeny vagy a feszültségre, negatív energiákra, erős hangokra… Hát, őszintén szólva ezekre én is, és az én módszerem, hogy ezeket elkerülöm. Remélem, van erre lehetőséged, mert szerintem ez a legjobb megoldás.

  • Szia Tibi! Ez a “kell” 🙂 nagyon megszólított, meg se lepődtem nagyon. Nekem a testi (fizikai) és a lelki állapotommal kell komolyabban foglalkoznom. Elterveztem és le is írtam magamnak nagy vonalakban, hogyan és miben fogok változtatni, hogy jól érezzem magam a bőrömben. Már el is kezdtem….gyalogolni a munkába, kerékpározás a jobb időben (ezt rendszeresen csinálom egyébként) napi torna, étkezésre odafigyelni, (fele mennyiséget és inkább minőségit enni) lelkileg pedig, feltöltődésre is időt szánni többet, (jó idáig is olvastam rendszeresen), leépíteni a negatív embereket körülöttem, írásgyakorlatok rendszeresen. Mivel fáj a jobb csuklóm lassan egy éve, fáj az írásnál is a kezem, ezért meg szeretnék tanulni 10 ujjal gépelni. Időbeosztás és azt tartani is lehetőleg, nem úszni az árral. Nagy vonalakban ezeket terveztem el. 🙂

    • Kedves Zsuzsanna, jó látni, hogy ilyen komolyan veszed ezeket a dolgokat. Ha már eltervezted, sőt, el is kezdted, akkor azt gondolom, jó úton jársz.
      Ha egy éve fáj a csuklód, akkor javasolnám, hogy írj neki levelet 🙂 Nekem ez működött a lábamra. A 10 ujjas gépírás nekem is egy hiányterület, de a kézírást sokkal fontosabbnak tartom.

      • Kedves Tibi! Nos, tetszik ez az ötlet, hogy írjak neki levelet! Hamarosan meg is teszem! A 10 ujjas gépírást én is csak a kezem állapota miatt gondoltam ki, néha nehéz írni is emiatt….de akkor majd lassabban írok kézzel! 🙂

  • Kedves Tibi! Nekem a testi egészség a legfontosabb: néhány éve arcüreggyulladással küzdök, ami aztán kihat a fizikai és szellemi teljesítőképességemre, jókedvemre, energiaszintemre, társas kapcsolataimra, és még sorolhatnám. Tudom, hogy ez csak a felszín, és minden betegségnek lelki háttere van, így igazából mindhárom területet fejlesztenem kell. Ez az én kihívásom 2021-re. 😀

    • Evelin, ez egy nagyon fontos dolog, ha már több éve tart. Érdemes lehet új dolgokat kipróbálni, hogy túltedd magad a betegségen. Nem tudom, miket próbáltál eddig, de írtad, hogy hiszel a betegségek lelki okában, ezért jó szívvel ajánlom neked az írást, mint gyógyító módszert.
      Köszönöm, hogy megosztottad velünk!

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >