Mióta az eszemet tudom

NLP, személyiségfejlesztés, előfeltevés, természetes nyelvtanulás

Micsoda fantasztikus ez a magyar nyelv! A címben szereplő szólás is nagyon pontosan kifejezi, hogy agyunk működésmódja kezdetben nem tudatos számunkra… Persze, a legtöbben később is inkább csak azt tudjuk, hogy működik, de azt nem igazán, hogy hogyan. Hiszen hogy is vizsgálhatná „valami” önmagát?

És mégis: mióta az eszemet tudom, nagyon szeretném kézzel fogható bizonyítékát látni annak, hogyan száguld az információ az idegpályákon, hogyan alakulnak ki az idegpályák közötti kapcsolatok, hogy fejlődik és növekszik agyunk kapacitása.

Nekem még azt tanították pszichológia órákon, hogy az ember jelleme, személyisége 3 éves korára nagyjából kialakul, s azután már csak kisebb változások lehetségesek, hogy csak egy nagyobb trauma hozhat létre esetleg nagyobb változásokat egy ember jellemében.

Az NLP megalkotói elsősorban az emberi viselkedésminták alapján következtetnek az agy működésére, igaz, hivatkoznak sokszor az agykutatás eredményeire.

Ők azt figyelték meg: egyetlen dolog biztos, s ez épp a változás. Minden és mindenki változik, így agyunkban is egyre újabb kapcsolatok (szinapszisok) jönnek létre az idegsejtek között. Újabban egyre kifinomultabb műszerek léteznek és egyre eredményesebb kutatási módszerek.

A minap egy dokumentumfilm számolt be egy kísérletsorozatról, ahol 2 hetestől 9 hónapos korig csecsemők mozgáskészségének és mozgáskoordinációjának fejlődését követték a testükre szerelt érzékelők segítségével.

Kiderült, hogy két hetes korukban még létező mozgásformákat egy idő után „elfelejtettek” majd néhány hét múlva új, sokkal rendezettebb, szimmetrikusabb mozgásformákat alakítottak ki.

Egy másik kísérletben az agyi szinapszisok mikroszkópos vizsgálata során kiderült, hogy 1-2 nap alatt bizonyos szinapszisok eltűntek, és teljesen újak keletkeztek.

Vagyis agyunk, idegrendszerünk folyamatosan változik! És nem csak csecsemő- és gyermekkorban, hanem egész életünkben.

Még egy érdekes adalék: Megfigyelték 6 és 9 hónapos kor közötti gyerekek nyelvtanulási folyamatait is. Heteken át naponta többször levetítettek nekik egy filmet, melyen mesélt és bábozott nekik egy idegen nyelvet beszélő nő. A gyerekek érdeklődve figyelték, de az elvégzett tesztekből kiderült, hogy ez kevés hatással volt rájuk: nem fejlődött jelentős mértékben az idegen nyelv megértésének képessége. [kapcsolódó tanfolyam: Természetes Nyelvtanulás]

Amint viszont személyesen volt jelen ugyanaz a nő, és ugyanúgy mesélt és bábozott, látványosan javult az idegen nyelv megértésének szintje. 
Ez megint csak azt az NLP előfeltevést igazolja, hogy nincs semmi fontosabb a tiszta, nyitott érzékelő csatornáknál. Minél több érzékszervünkkel észleljük a valóságot, annál többet értünk meg belőle, s annál könnyebben tanulunk.

Ezen kívül, minél több síkon jön létre a kapcsolat, annál könnyebben kialakul az összhang két ember között, s annál hatékonyabb, sikeresebb minden fajta kommunikáció. A gyerekek is akkor tanulnak gyorsan és hatékonyan, ha nem csak a képernyőről érkező képet és hangot észlelik, hanem meg is foghatják a mesében szereplő bábokat, vagy akár a mesélőt, érezhetik az illatokat, sőt ilyen kis korban még meg is kóstolják a bábjáték szereplőit.

Ugyanígy az agyműködést regisztráló elektródák segítségével beigazolódott az az NLP előfeltevés is, hogy az alkotott élmények ugyanúgy hatnak ránk, mint a valóságban átéltek. Sportolókat megkértek, hogy képzeljék el, hogy siklanak le a sípályán, vagy hogyan ugranak bonyolult szaltókat. Kiderült, hogy ugyanazok az agyterületek aktiválódnak ilyenkor is, mint mikor valóban végrehajtják ezeket a mozgásformákat.

Éljen a modern technika!

Dinnyés Márta
NLP mester

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>