13 tipp, ha másokat akarsz befolyásolni

3 Hozzászólás

március 20, 2017

NLP módszer, önismeret, magasabb célok, 13 tipp mások befolyásolásához

Neked szép hetet kívánok már rögtön az elején, magamnak meg azt, hogy Kókusz kutyám, aki szép, fekete színéről kapta nevét, másszon le végre a fotelről, amiben ülök, mert így igen nehezen tudok írni. Nos, az utóbbi kívánságom már teljesült, így feltételezem, hogy az előbbi is fog, és nagyon szép lesz ez a heted. Ez örömmel tölt el, és az az írás, aminek már az elején örülök, csak hasznos lehet. És akkor neked sem csupán szép legyen a heted, hanem örömteli is.

Sikerült tehát rávennem Kókuszt arra, hogy szálljon le rólam, bár ezután a büdös dög (s mily szép a magyar nyelv, hiszen ez egy kedves kifejezés volt most, és remélem, érted, hogy értem) szegény Zolikára irányította figyelmét, öregebbik kutyámra, kinek méltóságos termete és színe egy zsámolyéval vetekszik. Rá kellett szólnom, hogy hagyja már békén a nyomorultat (ismét egy kedves és szeretettel teli kifejezés), hadd feküdjön nyugodtan a szőnyegen. Erre visszatért (Kókusz), s újabb simogatásokkal kellett leválasztanom őt a karomról.

Erről pedig, hogy a Kókuszt milyen módon lehet rávenni dolgokra, s ezek a rávevések milyen következményekkel járnak, eszembe jutott, hogy te vajon akartál-e már folyásolni másokat ki vagy be. Mivel az előbbinek nem sok értelme volna, maradjunk az utóbbinál, s vizsgáljuk meg tüzetesen a hatékony befolyásolás aspektusait. Sőt, ne hagyjuk annyiban a dolgot, törekedjünk a teljességre, hadd adjak most neked 13 tippet a hatékony befolyásoláshoz.

13 tipp a hatékony befolyásoláshoz

Avagy: Hogyan vegyünk rá dolgokra másokat

Rögtön az elején szeretnélek figyelmeztetni, hogy ez az írás NEM arról fog szólni, hogy add el másoknak a portékádat, vagy hogyan testáld minden feladatodat a házastársadra - bár bizonyos keretek között ilyen célokkal is felhasználhatod a most következő tippeket. Ha azonban mélyebben is belemerülsz majd a tartalomba (úgy 70-80 cm mélyen kezd el derengeni), észre fogod venni, hogy a tippek csak akkor működnek, ha a szándék, amely vezérel, jó. Szerintem ez így tiszta. Tisztára jó. Nézzük hát.

1. Verd ki a fejedből, hogy sikerülnie kell

Mert nem kell sikerülnie. Jó, sikerülhet, nem bánom. De nem az a lényeg.

Valakit rá akarsz venni valamire. Ez a cél, ugye?
Csak azért kérdezem, mert nem. Sosem az a cél, hogy rávegyél valakit valamire. Illetve, még ha ezt célnak tekinted is, mindig nézd meg a magasabb célt, ami a célodnak a célja. Rá akarsz venni valakit valamire, hogy ezáltal segíts neki, hogy neki jobb legyen valami. A magasabb cél mindig nemes, mert ha nem volna az, alacsony volna, az meg elég hülyén néz ki egy magasabb cél esetében. Tedd magasra a mércét, és erősítsd meg magadat abban, hogy a szándékod a másik ember megsegítése. Mivel azonban szegény nem találja a helyes utat, neked kell azt megmutatnod, és így segíteni őt.
Ha tehát mégiscsak a portékádat akarod eladni, akkor előtte győződj meg arról, hogy vajon az valóban segíteni fog neki? Mert ha igen, akkor minden rendben. A jó marketinget is így lehetne definiálni: Rávenni másokat, hogy megvegyék tőlünk azt a dolgot, amely számukra előnyös, sőt, figyelembe véve az árat, meg is éri. Ezzel nincsen semmi baj. Inkább tőlünk vegyen egy kiló gyönyörű krumplit, mint a szemközti oldalon álló zöldségestől, akinek a krumplija csúnyább és drágább a miénktől.

Rávehetsz tehát másokat olyanra, ami neked jó, ha ez neki is jó. Ez, tudod, kicsit olyan, mint a szex. De csak kicsit, mert ott nem is nagyon kell rávenni senkit semmire. De elkanyarodtam egy sikamlósabb útra, és ha nem fejezem be, mindjárt dobok egy hátast, szóval téma lezárva.

Tehát: Ne az lebegjen a szemed előtt, hogy te sikerrel járj, hanem az, hogy a másiknak segíts.

2. Az időzítés titka

Rá akarsz hát venni valakit valamire. Mondjuk a fiadat arra, hogy kevesebbet játsszon, és többet tanuljon.
Ha azonban a fiad épp a csapattársaival igyekszik legyőzni az online játékában egy epikus főszörnyet, akinek ugyan már lógnak a belei, még hiányzik jó pár golyó belőle, mielőtt kileheli rusnya lelkét, akkor tudd, hogy egy ilyen feladat csapatmunka, több ember együtt küzd ugyanazért a célért, s még ha ez csupán a virtuális térben történik , akkor is meg kell értened azt, amit oly sok tapasztalatlan szülő képtelen felérni ésszel: egy online játékot nem lehet bármikor csak úgy abbahagyni. Ha az egyik harcos hipp-hopp elhagyja a csatateret, a többiek talán elbuknak nélküle - ez nem helyes. A vérmes szörnyeteg felülkerekedik, s jókedvében elfogyasztja az egész csapatot. Mindezért a gyermeked okolják majd - nem varrhatsz egy ilyen terhet a nyakába.

Ha tehát egy ilyen pillanatban toppansz be a fiad szobájába, s a "Kisfiam, beszélnünk kell" fonéma hangoztatásával igyekszel magadra hívni a figyelmét - nem járhatsz sikerrel. Ki kell várni a sorodat.
Vannak megfelelő pillanatok. Vannak jó helyzetek. Amikor a másik figyelme nyitott. Vagy, ha nem is nyitott, akkor megnyitható, mert nem köti le más, csak a saját gondolatai.

Ha tehát rá akarsz valakit venni valamire, mindig várd ki a megfelelő pillanatot.

3. A ráhangolódás szabálya

Ha azt hitted, az előző tipp arról szól, mikor mondhatod már meg végre a fiadnak, hogy többet tanuljon - tévedsz. Az előző tipp csupán arról szólt, mikor érdemes kapcsolatba lépned vele.

A kommunikációnak megvannak a maga megfelelő fázisai. Mint ahogy a legtöbb dolognak. Például a krumplivásárlásnak. Mikor mész az utcán, nem rohan ki a zöldséges az üzletéből, hogy beleöntsön a neszeszeredbe, vagy az autóstáskádba (melyet oly kedvesen sokan csak buzikának hívnak) egy kiló krumplit, mert erre még nem vagy nyitott. Sem te, sem a neszeszer, sem a buzika.
Ehelyett csodás kirakattal várnak, melyben gyönyörű gyümölcsök és zöldségek sorakoznak, mögöttük tükör, mintha kétszer annyi lenne belőlük, színes krétával írt táblácskák, villogó fények - meg miegymás. A miegymás elengedhetetlen feltétele a kereskedelemnek. Ekkor közelebb sétálhatsz.
Aztán talán beljebb is kerülhetsz. Végigsétálhatsz a sorok között, ahol észrevétlen megközelíthet téged a gyönyörű krumpli is - és ha épp arra vágysz, meg is veheted.
Bár látszólag te mentél be a krumplihoz, igazság szerint csak engedted, hogy közelebb kerüljön hozzád a krumpli. Valójában azonban a krumpli becserkészett téged.

A fiadat sem rohanhatod le. A ráhangolódás szabálya szerint először is közelebb kell hozzá kerülnöd. Kérdezhetsz tőle pár dolgot. Hagyhatod, hogy ő beszéljen. Miközben ezt teszed, a viselkedésed az övéhez igazíthatod. Ha ő csendesen, és lassan beszél, te is hasonlóképpen társalogj. Ha épp az ablaknál álldogál, nézz ki te is. Ha a kanapén ül, ülj le mellé. Ha fürdik, eszedbe ne jusson beszállni hozzá, mert az nem a megfelelő pillanat. A ráhangolódás szabálya, amelyet az NLP-ben követésnek hívnak, arról szól, hogy a viselkedésedet a másikéhoz igazítod. Ezt tekintheted a kommunikáció egy fázisának is. Nem raksz a zsebébe krumplit. Ráhangolódsz. Egy hullámhosszra kerültök. S ha nincsenek szavak, akkor együtt lélelgeztek.

Így alakul ki az összhang. Miután tehát kivártad a megfelelő pillanatot, ki kell alakítanod az összhangot.
Tudom, hogy ez a cikk a befolyásolásról szól. Talán már égsz a vágytól, hogy mikor folyásolhatsz már be, én mégis azt mondom: Hátrébb az agarakkal! A kutya valahol máshol lesz elásva. Ráadásul nem is agár lesz.

4. Ne a saját fejeddel gondolkozz!

Ez már nem lesz nehéz. Maga a ráhangolódás is arról szólt, hogy figyelj a másikra. Most hasonló dologra kérlek: Gondolkozz a másik ember fejével. Bújj a bőrébe, ismerd meg az érzéseit, lásd az ő szemével a világot.

Ha valaki épp egy nagy gödörben ül, ahonnan sehogyan sem tud, vagy akar kimászni, nem biztos, hogy eredményes lehet, hogy fentről kiabálod le neki az instrukciókat. Ha azonban te is lemászol, észreveheted azokat a dolgokat, amelyek korábban elkerülték a figyelmedet. Talán van néhány kiálló gyökérdarab odalent, amelyben megkapaszkodhatna, hogy kimászhasson. De az is lehet, a gödör alján aranypénzek hevernek, s ő eddig azt szedegette.

Amint látod, ezek a tippek egymásba kapcsolódnak. A ráhangolódás az első lépése annak, hogy a másik fejével gondolkozz.
De annál mégis több. Azt jelenti, hogy vedd fel a másik ember nézőpontját, és vedd észre, hogy számára milyen értékek vannak a világban, mi az, ami számít, milyen alapokra helyezi a döntéseit, milyen lehetőségeket láthat meg. A kettőtök nézőpontja együtt rendkívül értékes lehet. Így tudsz majd neki segíteni.

5. A 90/10-es szabály

Már nagyon mondanád, amit akarsz? Már nagyon szeretnéd őt rávenni valamire?
Jó, talán már lehet is. Hiszen az előző tippek alkalmazásával nagyon sok információ áll már a rendelkezésedre. Talán már elegendő ahhoz, hogy valóban tudj segíteni.
Talán.

De mi van, ha nem? Nem érdemes nagyon előrerohanni, mert fárasztó lehet mindkettőtöknek visszabaktatni az elejére, ha valamit otthagytatok.

A 90/10-es szabály

Ha változást akarsz elérni, akkor ahhoz legtöbbször 90% információgyűjtés és 10% változtatás szükséges.

Király ez a kék, nem?
A 90/10-es szabályt úgy értelmezd, ahogy mondtam. Ha rá akarod venni a fiadat, hogy tanuljon, vedd észre, hogy először meg kell ismerned a helyzetet, és ne sajnáld az időt arra, hogy elbeszélgess vele, mielőtt tanácsokat adsz neki. A 90/10-es szabály szerint ha egy órád van erre, akkor 54 percig beszélgess vele, és az utolsó 6 percben adj neki jó tanácsokat. Ezek a jó tanácsok ugyanis valóban jók lesznek.

6. Mi a hatodik szabály?

Mit gondolsz, hogyan tudod hatékonyan kideríteni a probléma forrását? Mert nem gondolod, ugye, hogy anélkül meglelheted a megoldást, hogy a probléma gyökereit feltárnád?

Hallottál már a meta-modellről? Tudtad, hogy az NLP-ben ez a hatékony kérdésfeltevés művészete?

Gondoltad volna, hogy a megfelelő kérdésekkel többet segíthetsz másoknak, de önmagadnak is, mintha a megoldáson törnéd a fejed?
Ismered az öt miért módszerét?

Gondoltad volna, hogy a hatodik tipp az, hogy tegyél fel minél több kérdést, és hagyd, hogy a megoldás magától váljon nyilvánvalóvá?

7. A 80/20-as szabály

Ha az előző két tipp használata nem adna meg minden információt a számodra, akkor tessék, itt a pont az i betűre.

Általában az írott anyagokra (könyvekre, cikkekre, stb.) szokták ezt alkalmazni.

A 80/20-as szabály

A teljes tartalom 20%-a tartalmazza a hasznos információ 80%-át. Ebből egyenesen következik: A maradék 80% tartalomban már csupán 20% hasznos információra lelhetsz.

Nos, ugyanez igaz a problémákra is. Amikor szeretnéd megtudni, miért nem tud kilépni a munkahelyéről a barátod, ahol nyilvánvalóan alulfizetik, kihasználják, és még csak nem is kedvesek vele, és erről megkérdezed őt, ő pedig előadja az érveit, akkor vedd észre, hogy a legtöbb dolog, amiről beszél, nem igazán lényeges. Hogy nem is olyan rossz, meg őt nem zavarja, meg kap kajajegyet is, közel is van hozzá a munkahely, stb. Miközben balettozva hányja a rizsát, figyeld meg, hogy ez az ő közléseinek nyolcvan százaléka, aminek igen kis súlya van a döntésében. Mondjuk 20 százalék. És hiába szállsz rá erre vagy ezekre a témákra, és hiába győződ meg őt, hogy mindezek nem számítanak, mert ezek nem is fontosak.
Ha azonban jó kérdésekkel eljutsz odáig, hogy kibökje, nagyon fél, hogy az új munkahelyen mi lesz majd, akkor megtaláltad a kutyát, aki pont ebben a húsz százalékban volt elásva. És ez, kérlek, legalább egy dán dog.

Legyen hozzá érzéked, légy elég szemfüles ahhoz, hogy megtaláld azt az értékes húsz százalékot, amiben a nyolcvan százaléknyi hasznos információ sűrüsödik.

8. Légy hiteles

Ez a pont egy kicsit gyenge. Nem biztos, hogy így van, ezért ezen csupán gondolkozz el, mert nem mindig működik.

Ne akarj párkapcsolati tanácsokat adni, ha jó ideje szingliként tengeted az életed, vagy félresikerült házasságban élsz.
Ne adj pénzügyi tanácsokat, ha el vagy adósodva.
Ne szólj bele a vezetésbe, ha nincs jogsid.

Ne okoskodj, ha nem vagy okos.

Azért ez megszívlelendő. Ha eleget szívlelted, akkor azonban hozzáteszem. A varga lehet jó varga attól, mert lyukas a cipője vagy elválik a talpa. Biztosan megvan rá az oka, hogy nem javítja meg a saját cipőjét. A legendás családterapeuta, Virginia Satir, aki rengeteg család életét hozta helyre, a sajátját nem tudta. Elvált volt. De egyszerűbb volna úgy mondani: Elvált. Nem tudom, melyik a magyarosabb. Na mindegy. Majd elválik, mint a cipő talpa.

Így az éremnek két oldala van, de még az is lehet, hogy az élére esik. Majd eldől, te hova tartozol. Hm?

9. Ökológia

Nem, nem és nem. Még mindig nem mondhatod meg a tutit. Tudod, hogy miért nem? Mert még nem tuti.

Az ökológia itt NLP-sen értelmezendő, és azt jelenti: Figyelj a következményekre. Ha a másik embert rá szeretnéd venni valamire, a te felelősséged, hogy alaposan átgondolod, milyen következményekkel jár a változás. Mi van, ha ráveszed a a barátod, hogy mondjon fel a munkahelyén, de ezzel tönkreteszed az életét?

Mi lesz az illetővel, ha megtörténik a változás? De gondolkodj távolabbi nézőpontból. Mi lesz a gyerekeivel? A családjával? A nagymamájával? A céggel? Az Univerzummal, meg mindennel?

Ez nem egyszerű dolog. Nem is akarom, hogy annak lásd, ha egyszer nem az. Ez baromi összetett. Tessék rendesen átgondolni.

10. Tanulj meg másikul

Igen, eljutottunk odáig, hogy tudod a megoldást. Annyi információ birtokába jutottál, hogy megvan az üzenet, amit át akarsz adni.

Például a barátodnak valóban fel kell mondani a munkahelyén.
Nos. Milyen szép és egyszerű volna azt mondani neki, hogy "Mondjál föl." Egyszerűnek egyszerű, de meg se hallja. Hiszen mondták már neki elégszer, de a saját kis szűrői nem engedik neki, hogy meghallja e szavak értelmét, vagy meglássa mögöttük a valóságot.
Meg kell tanulnod az ő nyelvén beszélni. Ez nem lesz nehéz, ha képes vagy az ő fejével gondolkodni. Sorakoztasd fel a saját világára érvényes érveket, ne pedig a tiédet. Győzd meg őt a saját világa szerint, vedd észre, hogy hol bukik meg az ő érvelése a saját gondolkozásmódja alapján is.

Tipp a tippben: Lopd el a szavait! Ez egy rendkívül hatékony, tudattalanra ható kommunikációs trükk.

11. Sugallj

A direkt utasítás lepattan, mint a gesztenye a szerencsés biciklis sisakjáról. A közvetlen közlés nem képes áttörni a blokkokat, amelyeket a tudatos elme húzott fel.
Épp ezért soha ne mondd meg a tutit. Ne utasíts, de még csak tanácsokat se adj - lehetőségekre van szükség.

"Gondoltál már rá, hogy az új munkahelyen először elbeszélgetnek veled, és így nem csak ők ismernek meg téged, hanem te is őket?" Kérdezz. "Eszedbe jutott már, hogy akár saját vállalkozást is indíthatnál?" Adj lehetőséget. "Megkérdezted már a Tótot, van -e náluk felvétel?"

Tudod, ebben az is benne van, hogy a másik úgy érzi majd (és talán valóban így lesz), hogy ő maga találta meg a megoldást. Az NLP  azt mondja: "Minél több lehetőséged van, annál jobb neked." Így is van.

12. Mondj egy mesét

Ez haladó technika. A történetek erejével működik.

A metaforikus történetek lényege, hogy két különféle szinten jutnak el a hallgatóhoz. Az egyik a tudatos szint. Itt csak az a fontos, hogy szórakoztató legyen, amit mesélsz, de legalábbis kösse le a figyelmet. A másik a tudattalan szint. Ez egy rejtett üzenet, amely a tudattalan elméhez jut el. Ez az üzenet hordozza a valós információt.

Mondj egy történetet a barátodnak, amelyben egy sportoló sokáig nem mert kilépni a csapatából, ahol nem becsülték meg a játékát, pedig különösen jó játékos volt. Aztán egyszer csak saját sportklubot alapított, és edzőként kezdett el tevékenykedni.

Hogy ennek semmi köze a munkahelyváltáshoz? Egyrészt: dehogynem. Másrészt: Pont ez a lényeg.

13. Utánkövetés

Ha már egyszer megtaláltad a probléma gyökerét, és adtál egy jó sugallatot, ne hagyd magára a másikat. Ha egy hét múlva találkoztok, kérdezd meg, mi újság van. Talán szüksége van még egy utolsó megerősítésre, hogy megtegye a megfelelő lépéseket.

Az is lehet, már lépett, de újabb akadályokba ütközött. Ha igazán segíteni akarsz a másiknak, maradj vele. Vállalj egy kis felelősséget érte, ha nem örökre, csak addig, amíg nem indul el magabiztosan az útján.

Ha a tipp, amit adtál, mégsem jött be, akkor az úgy szép, hogy segítesz korrigálni a döntést.
Ha a segítséged hatékony volt már az elején is, miért is ne folytatnád? Segíteni jó. Emberek vagyunk.

Ha ezt mind végigolvastad, komolyan mondom, le a kalappal. Amint azt kiderült, akkor tudod igazán jól befolyásolni a másikat, ha igazán jó dolgot akarsz neki mondani. Van persze egy másféle befolyásolás is, csak azt már inkább manipulációnak hívják.

Csodaszép hetet kívánok.

About the author 

Tibi

A Mindennapi NLP alapítója, szerző, tréner, írásmániás, családapa. Ha meg akarod ismerni, olvasd el az írásait, kövesd a Twitteren: https://twitter.com/tibiszucs

  • Segíteni jó! De emberek vagyunk, biztosra veszem hogy aki ezt a “hatalmat” meg ízleli 90 %-ban önös érdekből, haszon húzásra használja (manipuláció). Legalább is sajnos a saját bőrömön ezt tapasztaltam. Úgy lettem áldozata valaminek hogy észre sem vettem mi folyik körülöttem.

    • Sajnálom, kedves József. Való igaz, sokan visszaélnek a tudásukkal, és ez elszomorító.

      Talán épp ezért nem árt tisztában lenni a meggyőzés eszközeivel. Ha ismerjük azokat, könnyebben átlátunk a szitán.

  • Kedves Tibor !

    Bevallom egész héten halogattam a “hétindítö …..oldalad . Úgy akartam kinyitni, hogy legyen időm minden szavadat átérezzem . Megérte !!!

    Csodálatos, hogy tudsz hatni az írásaiddal… rám hihetetlenül !

    KÖSZÖNÖM ! ,,,azt is ,hogy vagy !

    Üdvözöllek szeretettel :

    Éva

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >