február 15

6 hozzászólás

7 mindig fontos téma gondolkodáshoz és szabad íráshoz

február 15, 2021


Ez egy hétindító blogbejegyzés, adja magát, hogy hét fontos dologról írjak neked. Nem tudom, miért pont hét nap van egy héten, de talán emiatt van hét feje a legtöbb valamirevaló sárkánynak is hetedhét határon túl, és különben is, a hetes prím szám, amelynek a mágikus jelentését már kifejtettem korábban. Bezzeg a macskáknak kilenc élete van. Nálunk most négy macska lakik meg egy kutya, azoknak akkor összesen 29 élete van?

Hagyjuk a mélyebb összefüggéseket, és térjünk a lényegre. Ebben a bejegyzésben mutatok neked hét olyan mindig fontos témát, amelyen érdemes komolyan elgondolkodnod vagy szabadon írnod róluk.

Ez lehet, hogy szokatlan, mert mostanában sokat olvashatunk arról, hogy mit érdemes megvenni, vagy használni, vagy megtanulni, vagy elültetni, esetleg megenni, de én most sokkal egyszerűbb dologról beszélek.

Egyrészt a gondolkodásról. Tekintsd ezen a héten az egyik legfontosabb tevékenységednek azt, hogy használod a fejed. Gondolkodj el azokon a dolgokon, amelyekről írok neked. Gondolkodni, úgy lehet jól, ha pl. becsukod a szemed, és koncentrálsz. Hacsak nem autóvezetés közben teszed ezt, akkor figyeld az utat, és úgy gondolkodj el, kérlek.

Észrevetted már, milyen nehéz a saját életedre fókuszálni? Főleg, ha van mobiltelefonod, számítógéped, Facebook profilod és főnököd. Ezek egyike sem azt támogatja, hogy a saját dolgaiddal törődj. Épp ezért egy rövid időre – minden nap úgy húsz percre – arra kérlek, kapcsold ki a mobilod (hallom, ahogy sokan felszisszennek! pedig ez lehetséges, az enyém is ki van kapcsolva épp), kapcsold ki a számítógéped (jó, én most azon írok, de képes vagyok kikapcsolni), s így a Facebook-nak már nincs esélye. A főnöködet is némítsd le egy időre.

Ha sikerült egy tenyérnyi nyugalmat teremteni az életedben, akkor gondolkodj el az alábbi témákon. Minden nap egyen.

De tudok jobb megoldást is, mert a gondolataink gyakran messzire szaladnak, el is szállnak, elkalandoznak. Ez sem rossz dolog, de jobb volna a témánál maradni. Ezt úgy teheted meg a legkönnyebben, ha PAPÍRON gondolkozol. Ezt nem úgy gondolom, hogy mondjuk egy írólapot teszel a feneked alá, hanem úgy, hogy fogsz egy tollat és egy füzetet, és leírod a gondolataidat. Egészen pontosan a szabad írásra gondolok.

Tehát minden nap ülj le, és írj húsz percet egy füzetbe az adott témákról, amelyeket hamarosan feltárok előtted.

Szabályok, ajánlások, hasznos tippek:


  • Csak kézzel írj, a számítógépet felejtsd el.
  • Szabad írással írj (nem állhatsz meg írás közben).
  • A gondolataidat írd le!
  • Nem kell szépen írni, helyesen sem.
  • Nem kell utólag elolvasni, amit írtál, itt maga az írás számít.
  • Mire jó ez?

    Nos, a szabad írás olyan elmélyült gondolkodási folyamatot eredményez, amelyet nem igazán érhetsz el más módokon. Ahelyett, hogy ecsetelném az előnyeit, egyszerűen csak azt mondom, hogy próbáld ki, és tapasztald meg.

    Ha egy kissé részletesebb útmutatásra vágynál, íme egy rövid prezentáció erről a módszerről.

    Nos, következzék hát egy-egy téma a hét minden napjára. S hogy minden egyes témában további segítséget nyújtsak, mindegyikhez adok neked hét segítő kérdést is.

    1. Írd ki a rosszat!

    Szoktál aggódni? Idegeskedni, szorongani, félni dolgoktól?

    Szerintem majd' mindenki szokott. Én legalábbis igen. Ebben persze van jó is meg rossz is, de azért alapvetően az ember igyekszik megszabadulni a rossz dolgoktól.

    Ha azonban csak magadban szorongsz, az nemcsak unalmas, hanem veszélyes is. A stressz, a folyamatosan és elszigetelten megélt feszültség előbb utóbb az agyadra megy, onnan meg sunyi módon átmászik egyéb szerveidre, testrészeidre, vagyis megbetegszel tőle.

    Ha azonban a negatív gondolataidat kiadod magadból, akkor varázsütésre elveszítik addigi szörnyű hatalmukat feletted, meggyengülnek, olvadozni kezdenek, s egy idő után még az is elképzelhető, semmivé foszlanak.

    A negatív gondolatok papírra vetésének hasonló ereje van, mintha egy jó barátnak öntenéd ki a szívedet.

    Hogyan csináld?

    Egyszerűen csak kezdj el írni, és írj ki magadból minden negatív dolgot. Ha akarod, használhatod sorvezetőként az alábbi kérdéseket:

    1. Milyen negatív gondolatok vannak a fejedben?
    2. Mi az, ami beárnyékolja a napodat?
    3. Mitől tartasz már jó ideje?
    4. Mi az, ami saját magaddal kapcsolatban aggaszt?
    5. Aggódsz-e egy szeretett személy miatt, és ha igen, miért?
    6. Mi az, amit nagyon szeretnél elkerülni?
    7. Melyik a legnagyobb korlát jelenleg az életedben?

    2. Írd be a jót!

    Bizony, ha már a rosszat kiírtad magadból, akkor egy csomó hely felszabadult a csodálatos lelkedben, miért ne tennél oda valami jót?

    A rosszat letenni könnyűvé tesz, és így befogadhatod azt, ami reményt ad, ami örömöt okoz, ami lázba hoz (és nem az influenzára gondolok).

    Ennek a gyakorlatnak drasztikusan pozitív a hatása, főleg akkor, ha energiavámpírok szívják a lelked, ha sokan panaszkodnak körülötted, ha óva intenek a változástól, s ha ezek miatt már nem is hiszel magadban.

    Fogd hát a füzeted, és írj olyan pozitív dolgokról, amelyek jelen vannak és jelen lesznek az életedben. Írhatsz múltról, jelenről és jövőről, csak pozitív legyen.

    Hogyan csináld?

    Egyszerűen csak kezdj el írni, és írj be magadba mindenféle jó dolgot. Itt le szabad ragadni egy-egy témánál, és az sem baj, ha elragadtatod magad, legalább akkor elragadó leszel, és már ennek is örülhetsz önmagában. Ha szeretnél hét segítő kérdést, íme:

    1. Milyen dolgokért vagy hálás a jelenlegi életedben?
    2. Milyen szép emlékeid vannak?
    3. Mi az, amit bármikor megtehetsz, és örömöt okoz neked?
    4. Milyen szeretett személyek vesznek körül?
    5. Mi az, amiben jó vagy, és élvezed is?
    6. Mi a legkedvesebb hobbid?
    7. Hogyan tudod elképzelni a pozitív jövőt, amelyben minden kedvezően alakul?

    3. Amit halogatsz

    A halogatás nagyon kényelmes dolog. Puha is, és meleg. A halogatás az a bársonytakaró, amelyet magadra húzhatsz, és kényelmesen elhelyezkedhetsz alatta. Amíg rajtad van, nincs miért aggódnod. Felmentésed van minden kényelmetlen tevékenység alól. A halogatás a komfortzónádra húzható biztonságos védőhuzat, amely alatt nem érhet semmi bántódás.

    Sajnos azonban nemcsak rossz, de jó dolgok sem fognak történni, amíg halogatsz.

    Gondolj úgy a dolgaidra, hogy

    • van, amiket megteszel, és ez így helyes
    • van, amiket NEM teszel meg, és ez is helyes
    • van, amiket megteszel, pedig nem kellene (ezek a rossz szokások és ballépések)
    • van, amiket NEM teszel meg, pedig meg kellene tenned (ezeket halogatod)

    Ideje a felszínre hoznod a halogatott dolgaidat. Írj ezekről!

    Hogyan csináld?

    Egyszerűen csak kezdj el írni, vedd elő a legfontosabb cselekvést, amelyet már régóta meg kellett volna tenned, de nem tetted. Merülj el ebben a témában, vagy sorolj fel más halogatott dolgokat is. Találd meg a halogatás okát, vagy írj arról, milyen következményekkel jár, ha továbbra is halogatsz.

    A hét segítő kérdés:

    1. Mi az, amit már nagyon-nagyon régen halogatsz?
    2. Melyik halogatott dolog jár a legnagyobb negatív következménnyel?
    3. Mi az, amit halogatásként élsz meg, pedig nem is a te feladatod?
    4. Mi az, amit eddig halogattál, de ma csak azért is megcsinálsz?
    5. Mi az, amit halogatsz, pedig két percnél nem telne többe, hogy megcsináld?
    6. Mi az, amit mások miatt halogatsz?
    7. Ha ma három halogatott dolgot kellene elintézned, melyik hármat választanád?

    4. Valaki, akit szeretsz

    Milyen jó, hogy nem egyedül élünk ezen a világon! Állati unalmas volna. Szerencsére azonban az emberi lények egyik legfontosabb velejárója a szeretet, még ha ezt egyesekben olyan piszok nehéz is felfedezni.

    A szeretet olyan, mint a telefonhívás: kétirányú. Szeretni jó, de szeretve lenni sem rossz. Ha a szeretet kölcsönös, az a legkedvezőbb. Szeretsz valakit, és ő viszontszeret. Ennek igencsak népszerű megnyilvánulási módjai vannak, mint pl. a szülő és a gyermek, a férfi és a nő, valamint egyéb gyakori vagy kevésbé gyakori formációk.

    Sajnos azonban a szeretett személyt sokszor elhanyagoljuk, vagy épp ő hanyagol el bennünket, hogy a fene egye meg.

    Épp ezért kell elővenni ezt a témát is a heti gyakorlataink között.

    Hogyan csináld?

    Egyszerűen kezdj el írni a szeretett személyről. Írd le, ami az eszedben jut, mert minden személyről egyből az eszedbe fog jutni valami. Vagy egy aktuális dolog, vagy egy régi emlék, vagy egy terv, hogy mit csinálnál szívesen az adott személlyel.

    Segítő kérdések a témához?

    1. Ki a három legfontosabb személy az életedben?
    2. Mit szeretsz a legjobban ebben az emberben (ezekben az emberekben)?
    3. Melyik a legkedvesebb emléked vele / velük?
    4. Hogyan kerülhetnél közelebb egy szeretett személyhez?
    5. Miért vagy hálás egy szeretett személynek?
    6. Kinek a szeretetére vágysz a legjobban?
    7. Hogyan tudnál nagyobb hangsúlyt adni az életedben ennek a fontos dolognak, amit szeretetnek hívunk?

    5. Ez a nap...

    Ha már ilyen nagy időutazók vagyunk, hogy folyton magunk mögött hagyunk egy napot, megélünk egy újabbat, de máris előttünk a következő, s ha már ez a hét is alapvetően napokból áll, akkor koncentráljunk egy kicsit életünk legfontosabb napjára, erre ni, ami épp van.

    A ma minden bizonnyal fontosabb a tegnapnál, mert annak már úgyis annyi, ha pedig a holnap izgatja a fantáziánkat, azért is ma kellene tenni, ezért gondolj a mai napra.

    Persze egy kicsit tervszerűen, és lehetőleg pozitívan. Ezt úgy is mondhatnám, hogy hangolódj pozitív hullámhosszra a mai napodon, és hozd ki magadból és a napodból a legjobbat.

    Hogyan csináld?

    Egyszerűen csak írj arról, mit tervezel erre a napra, és hogyan tudod azt elképzelni pozitívan. Írhatsz arról is, hogyan fogod legyőzni a felmerülő akadályokat, jósolhatsz magadnak kellemes meglepetést, elképzelheted, ahogyan este majd elégedetten dőlsz hátra a székeden.

    A hét segítő kérdés:

    1. Miért lesz hihetetlenül jó ez a nap?
    2. Milyen váratlan eseménynek örülnél ma a legjobban?
    3. Hogyan oldasz majd meg minden felmerülő nehézséget?
    4. Miért vagy hálás ezen a napon?
    5. Melyik pozitív tulajdonságodnak látod majd a legnagyobb hasznát ma?
    6. Hány emberhez tudsz ma pozitívan kapcsolódni?
    7. Vajon melyik lesz a legörömtelibb pillanata vagy időszaka ennek a napnak?

    6. Ideje elkezdeni...

    Vannak a dolgok, amiket egyszer megteszel, van olyan, mit többször is, de az életedre legnagyobb hatással lévő dolgok azok, amelyeket folyamatosan csinálsz. Ezeket a dolgokat hívjuk szokásoknak. Sajnos azonban a szokásaink is a halogatás áldozatául esnek, így bizonyos szokások a "kellene" stádiumban maradnak, miközben nyilvánvalóan rosszat teszünk magunknak a nem csinálásukkal.

    Épp ezért érdemes górcső alá venni azokat a hasznos szokásokat, amelyeket ideje volna elkezdened. Mostantól jó sokáig csinálni. Mert van különbség abban, hogy holnap elmész biciklizni, vagy holnaptól biciklivel jársz be dolgozni. Százszorosan, ezerszeresen nagyobb ereje van az utóbbinak. Ezért is ez a hatodik téma.

    Hogyan csináld?

    Egyszerűen válassz ki egy ilyen szokást, és írd le, miért fontos, hogy elkezdd, vagy vetítsd a jövőbe az így megélt nagyszerű változást. De felsorolhatsz több jó szokást is, amelyeket – ha nem is egyszerre, de idővel és sorra – felvehetnél.

    A hét segítő kérdés:

    1. Melyik az az új szokás, amely a legnagyobb pozitív változást okozná az életedben?
    2. Melyik az az új szokás, amelyikhez kedved is volna?
    3. Melyik az az új szokás, amelyet akár már ma is elkezdhetnél kialakítani?
    4. Melyik az a szokás, amelyik kifejezetten az egészségedet érintené pozitívan?
    5. Milyen új szokás befolyásolná az anyagiakat az életedben?
    6. Melyik az a szokás, amelyeket másokkal együtt is tudnál végezni?
    7. Melyik az a szokás, amelyet korábban már csináltál, és most csupán fel kellene eleveníteni?

    7. Ideje abbahagyni

    Fekete és fehér, hideg és meleg, negatív-pozitív. Szép elképzelés egy csomó jó dolgot betenni az életünkbe, de sajnos nincs neki hely. Ahhoz, hogy új jó szokásokat felvegyél, valamit abba is kell hagynod. Szerencsére adja magát, hogy azoktól a dolgoktól szabadulj meg, amelyeket folyton csinálsz, de nem igazán hajtanak neked nagy hasznot.

    Persze a rossz szokásoktól nem feltétlenül könnyű megszabadulni, én mégis azt mondom neked, adj neki egy esélyt, hogy mégiscsak elhagyhatók egyik percről a másikra. Az mindenesetre egészen biztos, hogy ezen a héten az egyik napon agyalhatsz egy kicsit ezen a témán.

    Hogyan csináld?

    Kezdd a legrosszabbal. Azzal, ami már teljesen nyilvánvalóan haszontalan szokás, vagy kifejezetten káros. Vannak ilyenek, és nem hinném, hogy nehezen fedezed fel ezeket az életedben. De többet is felsorolhatsz, mert ezek a rossz szokások gyakorta kapcsolódnak egymáshoz. Engedd szabadjára a (pozitív) fantáziádat!

    Segítő kérdések ehhez a témához:

    1. Melyik a legegészségtelenebb szokásod?
    2. Melyik rabolja el a legtöbb idődet?
    3. Melyik távolít el az emberektől?
    4. Melyiktől szabadulnál meg a legszívesebben?
    5. Melyik az a rossz szokásod, amely újabbakat szül?
    6. Mi lehet az oka, hogy nem hagytad még abba?
    7. Melyik az, amelytől akár most azonnal is meg tudnál válni?

    Nos, ahogy azt már említettem, a legnagyobb hatása akkor van ezeknek a gyakorlatoknak, ha a szabad írás erejével oldod meg azokat. Az ajánlott idő egy ilyen gyakorlata húsz perc, a minimálisan ajánlott idő pedig hat.

    Hogy miért nem hét? Mert a szabad írás gyakorlatoknál általában hat perc kell, hogy elérd a kívánt hatást – de írhatsz hét percen át is, vagy huszonegy percig. Nem oszt, nem szoroz, és nem is derivál.

    Szörnyen szuper vagyok

    Most pedig hadd adjak neked egy összetettebb gyakorlatot kifejezetten szabad írásra, amelyet a Belső írás online alaptanfolyamból emeltem ki neked. Ezt a gyakorlatot sokszor elvégeztem már élő csoportokkal is - azt kell mondanom, sokaknak kihívás volt. Vajon neked hogy megy?

    Legyen ez a bónusz erre a hétre.

    Vidám napokat, sok felismerést neked!

    Kérdés:

    Számodra a hét témából melyik a legfontosabb? Miért? Örömmel látom a hozzászólásaidat az oldal alján.

    Tibi

    A szerzőről

    A Mindennapi NLP alapítója, szerző, tréner, írásmániás, családapa. Ha meg akarod ismerni, olvasd el az írásait, kövesd a Twitteren!

    Ez is érdekelhet:

  • Szia Tibi, nagyon érdekes a Szörnyen szuper vagyok gyakorlat – csak azon lepődtem meg, hogy “csak” hat lépés, és valahogy hiányoltam a 7.-t. Tényleg, nem tudom miért, biztosan a fenti bűvös 7-es leírás miatt, (vagy mert fáradt vagyok) eltelt kb 2 mp, mire felfogtam, hogy 6, és nem 7 🙂 Valahogy a szuper, és a 7-es szám valahogy kapcsolódott bennem…

    • Ági, hát a hetedik lépés az volt, hogy írni kellett egy hozzászólást. De ehhez a hatodik érzékedet kellett használni, és most már jöhet a hetedik. Azt hiszem 😀

  • Szia, Tibi! Bár híresen grafomán vagyok és nagyon régóta olvaslak-követlek, mégsem próbáltam ki soha a szabad írást. Máig. Tartottam tőle, hogy mi van, ha nincs 20 percnyi mondanivalóm a saját magam számára, de volt. Még akkor is, annak ellenére is, hogy borzasztó rosszul éreztem magam a közepéig, mert általában nagyon tudatosan nem fókuszálok azokra a dolgokra, amiktől szorongok, mindig csak aljasul elbújnak és megmutatják, hogy ott lapulnak, de nem engedem őket a felszínre, most pedig éppen ez volt a feladat. Megküzdöttünk. Meglepett, hogy menyit tudok írni ennyi idő alatt. 🙂

    • Köszönöm, Panka. És hát, a szabad írás nem olyan könyörületes, mint mondjuk az NLP, amelyben sosem merülünk mélyre negatív gondolatokba vagy élményekbe. A szabad írás néha tud fájni – utána azonban minden jobb lesz…

  • Szia Tibi! Követlek már egy ideje, és milyen jó hogy, olyan irányba terelsz, hogy foglalkozzam magammal is! Hála érte! És most megtudtam, hogy- Szörnyen szuper vagyok!

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >